Mikä on merkityselämys?

Minulle pienillä asioillakin on merkityksiä. Kun näen pilven muodon tai kohtaan mieleenpainuvan ihmisen, sillä on merkitys. Psykiatriaa lukiessani olen kohdannut termin merkityselämys. Hulluilla tai ns. sairailla ihmisillä on näitä merkityselämyksiä. Mikä on merkityselämys?  Onko minulla sellaisia?

Oma suuntani   muuttui vuonna 2011,  kun näin hiihtäessä metson. Siis ukkometson, joka huhuili minulle - 25 asteen pakkasessa. Olin matkalla auringon paisteessa, hiihtämässä yli tuntureiden kohti Kuukkelilampea. Siitä lähti minun voimamatkani. Tästä kokemuksesta on  6 vuotta. Yksi voimakkaimmin koettu merkityselämys.

Paljon on tapahtunut välissä siitä metsosta.  Viimeisin hullunkurinen merkityselämys oli matkaltani Prahasta reipas viikko sitten.

Olin tutustunut   vuonna 2011 Suomen Lappiin Inariin mennessäni naiseen, joka oli kotoisin Prahasta. Muistan, kuinka hän avuttomana istui asuntolamme aulassa. Olin aivan  yhtä ummikko, tai ehkä vielä enemmän kuin hän. Puhuimme englantia.  Meistä tuli ystävät. Hän oppi kyllä suomea, joskus puhuimme englantia. Minä en kyllä oppinut tsekkiä.  Joskus puhuimme, että jos mahdollisuus tulee, menisin katsomaan hänen kotikaupunkiaan Tsekeissä. Vuosia kului. Yritin palata normaaliin suomalaisten arkeen eteläisessä Suomessa.

Ystäväni sai lapsen. Minulta taivas vei sisaren.  Kesällä 2016  kävin uudestaan Lapissa. Tänä vuonna 2017, ystäväni oli menossa kotikonnuille. Samalla minä päätin jatkaa elämää, ja yrittää taas matkata.  Tuli tilaisuus lähteä Prahaan. Pääsiäisen jälkeen lensin haparoivin siivin Prahaan, jossa tämä Inarin ystäväni odotti minua.

Ystäväni oli heittämässä nalleansa pois roskikseen. Minulla oli samankaltainen joskus 70-luvulta,eri värinen tosin. Koin suurta tarvetta pelastaa tuon nallen.  Minä koin sen taas: merkityselämyksen.  Nenätön nalle, jonka näin sieluni silmin istuvan kotini sohvalla. Kuten ystäväni pelasti minut järjettömältä surulta, kaipasin tätä nallea. Halusin ottaa kotiin tämän nallen. Tätä voisi kai kutsua merkityselämykseksi.

DSC_0109.jpg

 

 Ystävyys ei tunne rajoja, ei muureja. Matkani oli ikimuistoinen.

Nalle läksi monien mutkien kautta mukaani.En sittenkään tunne itseäni sairaaksi. Vaan onnelliseksi!

Elämässä tapahtuu siis monenlaisia merkityksiä. Miksei meillä ole lupa kuunnella niitä? Merkityselämyksiä.

PS: jos katsoo tarkkaan näiden apinoiden ja nallen päällä näkee enkelipalloja 2 kappaletta, kuka nyt uskoo?...jos tarkemmin katsoo niin kolme.