DSC_0018.jpg

 

On huhtikuun toinen päivä. Muut ihmiset ulkoilevat päivän paisteessa. Minä en.  Heräsin klo 8 ja aloitin. Nyt kello lähentelee puolta yötä. Koko päivän olen miettinyt ja kirjoittanut. Tai oikeestaan…

…kirjoitin jo toissa yön mielessäni. Olen hieman bibolaari, enkä saanut unta. Lääkkeet oli loppu. Eilispäivä oli todella hirveä, koska olin unettomuudesta kipeä. Ja sitten nukuin. Nukuin pois kaiken. Kunnes taas tänään heräsin ja oli pakko alkaa. Sillä dead line, kuollut raja, on tiistaina. Nyt on sunnuntai. On siis jäljellä vielä 2 päivää.

Olen haaveillut aika kauan gradun kirjoittamisesta, yli 10 vuotta. Mietin aina, että en pirukseltaan jaksa istuu missään teoriaopinnois, kun sais vaan gradun tehä. Ja nyt se aika on käsillä. Kävin mie kandiopinnot ja kaikki pakolliset kieliopinnot sun muut hörhöilyt 2 vuodessa. Nyt vihdoinkin olen päässyt asiaan. GRADUUN! Olen kirjoittanut tätä ennen opinnäytteet terveydenhoitaja-opinnoissa, kasvatustieteen proseminaarissa,  perioperatiivisissa erikoistumisopinnoissa,  artesaani-opinnoissa sekä hum. kandin tutkielman ennen tätä mittelöä. Aina olen päättänyt, että v…u, ei sitte enää yhtään opinnäytettä.!!!! #?#

Ja nyt olen haaveilemani gradun kimpussa. Aiheeni on todella juntti. En ikinä voinut kuvitella tällaista. Luulin, että minusta ois tullu vähintäänkin hoitotieteen maisteri, mutta että jotakin kansanperinnettä! Ouh, ja sussiunatkoon.! Tämä on jotakin äitini keksimää. Ukki- Anttikin teki lapikkaita Viitakoskella! Huh!

Jo ala-asteella minua sanottiin vanhanaikaiseksi. Sitte yläasteella kiusattiin ett ” Kukas sen on keksinny?”,kun kyseenalaistin ja kyselin.  Vaan meni vuosia ja minusta tuli sairaanhoitaja. Mutta kyselykauteni kyti jossain pinnan alla. Ja tässä ollaan. Melkein viiskymppisenä gradun vääntäjänä-Eikä aihekaan ole sitä mitä kuvitteli. Ei mitään järkee. Hullu nyt lapikkaita tutkii! Tutkin kulttuuriperintöä.

Ylihuomenna on dead line johdantolukuun. Olen kirjoittanut koko päivän. Ehkä saatte seurata graduiluni fiiliksiä. Lämpöasteet ovat vasta nousemaan päin, tänään ehkä kolmessakympissä…johdantokappale teorioineen on nääs kaikkein kauhein. Siitä se lämpö vasta nousee!

Kansantieteilijä